۱۳۸۸ خرداد ۲۳, شنبه

نیرومندترین تظاهرات سی ساله اخیر/مردم بپا خیزید

Image and video hosting by TinyPic



اوضاع تهران متشنج است. گزارش‌های رسیده حاکی است که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، در تهران تظاهرات اعتراضی و درگیرهای خیابانی شدید روی داده است. از چند شهر دیگر ایران نیز ناآرامی و تظاهرات گزارش می‌شود.

نیروهای انتظامی در پایتخت، با باتوم و گاز اشک‌آور به تظاهرکنندگان یورش برده‌اند. تظاهرکنندگان برای خنثا کردن تاثیر گاز اشک‌آور، لاستیک‌های خودروها را آتش زده‌اند. بخشی از این تظاهرات اعتراضی، در برابر ساختمان وزارت کشور صورت گرفته است. یک عکاس آسوشیتدپرس، شاهد ضرب و شتم زنی توسط ماموران لباس شخصی بوده است.

نیرومندترین تظاهرات سه دهه‌ی اخیر

نیروهای انتظامی در خیابان‌های مرکزی و شمالی شهر تهران تلاش می‌کنند گردهمایی‌های انبوه را پراکنده سازند. صدها جوان در یکی از خیابان‌های اصلی شهر، زنجیری انسانی درست کردند و شعار می‌دادند: «احمدی‌نژاد حیا کن، حکومتو رها کن»!

خبرگزاری‌ها این تظاهرات اعتراضی را نیرومندترین تظاهرات یک دهه‌ی اخیر گزارش کرده‌اند. از چند شهر دیگر ایران نیز ناآرامی و تظاهرات گزارش می‌شود.

حال و هوای تهران از شامگاه جمعه متشنج بود. پلیس تهران میدان‌ها و خیابان‌های اصلی شهر را به اشغال خود درآورده و از «مانور اقتدار» سخن گفته بود. تظاهرات و گردهمایی‌ها ممنوع اعلام شده بود.

طبق گزارش‌ها، آزادی تبادل اطلاعات به شدت محدود شده بود. بسیاری از سایت‌های طرفداران اصلاح‌طلبی از کار افتاده بودند. رادیوها و سایت‌های خارج از کشور نیز با پارازیت و فیلتر روبرو شده بودند.
کانون درگیری‌ها

به گزارش شهاب نیوز، ماموران گارد ویژه و پلیس ضد شورش ظهر و عصر شنبه در چند نقطه‌ی خیابان ولی‌عصر به شدت با مردم درگیر شده‌اند و با استفاده از گاز اشک‌اور و باتوم تلاش کردند آن‌‌ها را متفرق کنند.
طبق این گزارش، بیشترین درگیری‌ها در سه‌راه فاطمی، تقاطع یوسف‌آباد و خیابان ولی‌عصر، سه‌راه مطهری، حوالی میدان ونک و حوالی پارک ساعی روی داده است. تصاویر و فیلم‌های این درگیری‌ها توسط برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای مفصلا پخش شده است.

یک شاهد عینی که روزنامه‌نگار است، در گفت‌وگو با دویچه‌وله گفت: «اطراف میدان‌های ونک، ولی‌عصر و فاطمی، آتش‌سوزی است. تمرکز حوادث اطراف وزارت کشور است. اموال عمومی تخریب می‌شوند، مثلا شیشه‌های اداره‌ها یا بانک‌ها را می‌شکنند. مردم می‌گویند که رای موسوی را برای احمدی‌نژاد خوانده‌اند و می‌خواهند رای‌شان پس‌‌گرفته شود».


http://iranbbb.org/44210.htm



هیچ نظری موجود نیست: