۱۳۸۸ تیر ۱۸, پنجشنبه

خبرهای 18 تیر تهران

Image and video hosting by TinyPic


خبرگزاری فرانسه: تظاهرات و درگیری در تهران

خبرگزاری فرانسه دقایقی پیش در گزارشی از تهران نوشت هم اکنون تظاهراتی در اطراف دانشگاه تهران بمناسبت روز 18 تیر در جریان است و نیروی انتظامی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز آشک آور استفاده کرده است.

این خبرگزاری نوشت تظاهرکنندگان از چند نقطه تهران به اطراف دانشگاه آمده و شعار مرگ بر دیکتاتور می دهند. این در حالیست که نیروهای انتطامی و لباس شخصی بطور گسترده در مراکز مهم تهران مستقر شده اند.

پیش تر اعلامیه هايی در برخی مناطق تهران برای تظاهرات روز 18 تیر توزیع شده بود. در این اعلامیه ها از مردم خواسته شده در راهپیمايی روز پنج شنبه بمنطور یادبود سالگرد تظاهرات دانشجويی سال 1999 شرکت کنند.

گزارش دیگری از تجمعات مردم که عینا از فایل سوتی به نوشتاری تبدیل شده است. - رادیو برابری
... ما از میدان ولی عصر آمدیم پائین ، سه راه طالقانی مردم و پلیس پراکنده بودند، در مقابل دانشگاه پلی تکنیک جمعیتی حدود 1000 نفر در سکوت کامل فقط با بردن دست ها به بالا به طرف میدان ولی عصر در حال حرکت بودند. که در میدان ولی عصر تعداد به 2 تا 3000 نفر رسید که در اینجا پلیس به مردم حمله کرد که درگیری به شکل متقابل تبدیل شد. تعدادی از جوانان چندین پلیس را زدند که پلیس شروع به تیراندازی کرد. پس از آن ما شروع به دویدن کردیم و از محل گریختیم و نفهمیدیم که تیراندازی به روی مردم بود یا هوایی ! پس از آن گاز اشک آور زدند که ما به طرف میدان فلسطین حرکت کردیم و پلیس به دنبال ما که در اینجا مردم شروع به شعار دادن کردند..... مرگ بر دیکتاتور... یا حسین .. میرحسین ... نترسین نترسین .. ماهمه با هم هستیم . و در این حال نیز درگیری ادامه داشت. بیشتر پلیس و نیروی انتظامی به چشم می خورند ، لباس شخصی ها کمتر به چشم می خورن.. و لی خبر از میدان انقلاب دارم که مردم ابتدا سکوت کرده اند ولی آنجا هم به درگیری کشیده شده و شعار می دهند. مردم به سمت امیر آباد شمالی و میدان کشاورز در حال حرکت اند که کانون در گیری هم اینک در این محلات است. .....
.17.30. 18 تیر پایان گزارش

سفارت بریتانیا در تهران صدور ویزای توریستی را متوقف کرد.

سلطان عمان و رئيس جمهور اوکراين سفر خود به ايران را لغو کردند.

کودتاگران همچنان می تازند:پایگاه اطلاع رسانی نوروز، ارگان رسمی جبهه مشارکت فیلتر شد
سایت نوروز که در پی فیلتر شدن سایتهای اصلاحطب در روز کودتای انتخاباتی دولت نهم، فیلتر و مجبور به تغییر آدرس خود شده بود مجددا فیلتر شد.
آدرس جدید سایت نوروز به زودی اعلام می شود و تا اعلام آدرس جدید این حزب در همین سایت به اطلاع رسانی می پردازد.

نيروهای سپاه در مقابل وزارت گشور موضع گرفته ان.

حضور سنگين نيروهای انتظامی در ميدان انقلاب.

هليکوپترها بر فراز ميدان آزادی و پارک لاله در پروازند.

هيچ تراقيکی در اطراف محسنی و مير داماد نيست و از نيروهای انتظامی هم خبری نيست.

موبايل ها در مرکز شهر کار نميکنند.

همینک از چهار مسیر به سمت میدان انقلاب که مردم در حال روانه شدن به سمت میدان انقلاب هستند . ضمنا همینک سایت سازگارا از مردم خواست به بیرون بیایند به هر نحو ممکن و از خشونت بپرهیزند.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران : بنابه گزارش ارسالی زیر تعدادی از بازاریان مناطق تهران به مناسبت 18 تیر روز سرکوب خونین دانشجویان و مردم ایران از ساعت 13:00 به بعد امروز اقدام به بستن مغازه های خود نمودند. آنها با این اقدام اعتراض خود را نسبت به سرکوب خونین دانشجویان و مردم ابراز می دارند.
گزارش ارسالی می افزاید : اگر چه امروز پنجشنبه است و بيشتر خريد و فروشها در اين روز انجام ميشود و فروشگاهها تا پاسي از شب باز هستند اما به مناسبت 18 تيركليه فروشنده هاي بازارهاي ميوه و تره بار وابسته به شهرداري منطقه 10از ساعت 13:30 بازار را تعطيل كرده اند.80 درصد مغازه ها و پاساژهاي خيابان رودكي واقع در منطقه10 از ساعت 15، 90 درصد فروشگاهها و پاساژهاي اصلي صادقيه و ستارخان، 90 درصد فروشگاههاي انقلاب كه مركزاصلي خريد و فروش كتاب و لوازم پزشكي است و فروشگاهها و پاساژهاي خيابان ولي عصرو پاساژ اصلي مركز خريد و فروش كامپيوتر در ولي عصراز ساعت 14 ، 70 درصد فروشگاهها و مراكز اصلي خريد خيابان جمهوري و شانزليزه ازساعت 13و پاساژ بزرگ بازار رضا در توپخانه تعطيل كرده اند.

سایت آینده نیوز در تهران: در ساعت 17و15 دقیقه امروز حدود هزارتن از مردم در حال حرکت به سمت خیابان ولیعصر از میدان انقلاب بودند که با برخورد ماموران مواجه شدند.


فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

بنابه گزارش رسیده از تهران ، لحظاتی پیش تعدادی از جوانان در میدان انقلاب اعتراضات خود را آغاز کردندو نیروهای سرکوبگر بسوی آنها یورش بردند.
تعداد زیادی از جوانان و دانشجویان در میدان انقلاب تجمع کردند و اعتراضات خود را از لحظاتی پیش آغاز کردند .از خیابان آزادی و فردوسی و نقاط مختلف به سمت میدان انقلاب در حال حرکت هستند . جوانان شعارهایی مانند مر گ بر دیکتاتور و نترسید نترسید ما همه با هم هستیم. درگیریها در میدان انقلاب از شدت بیشتری برخوردار است.
تعداد زیادی از نیروهای سرکوبگر در خیابانها مسقر شدند و تعداد آنها بسیار زیاد می باشد و در مواردی به جوانان حمله می کنند و آنها را مورد ضرب وشتم قرار میدهند همچنین اقدام به پرتاب گاز اشک آور بسوی تجمع کنندگان می کنند.


18 تیر 1388 برابر با 9 ژولای 2009


تجمع و راهپيمايى هزاران نفر در تهران به مناسبت سالگرد حادثه ۱۸ تير در روز پنجشنبه به درگيرى با پليس ضد شورش انجاميد و نيروهاى امنيتى به سوى معترضان گاز اشك آور پرتاب كردند.

گزارش هاى دريافتى از شاهدان عينى از تهران حاكى است كه تظاهركنندگان با سر دادن شعارهاى «مرگ بر ديكتاتور» از مسيرهاى مختلف به سمت خيابان انقلاب و دانشگاه تهران حركت كرده و با حضور گسترده نيروهاى امنيتى روبرو شده اند.

نيروهاى ضد شورش، بسيجى و لباس شخصى با حمله به تظاهر كنندگان به ضرب و شتم آنها پرداخته اند و براى جلوگيرى از هر گونه تجمع بزرگى، گاز اشك آور به در بزرگ دانشگاه تهران شليك مى شود.

به رغم هشدارهاى امنيتى مقام هاى جمهورى اسلامى مبنى بر برخورد شديد با هرگونه تجمع و راهپيمايى به مناسبت سالگرد حمله به كوى دانشگاه تهران، معترضان به نتايج انتخابات دهم رياست جمهورى در روزهاى اخير از تصميم براى برگزارى اعتراض خيابانى در روز پنجشنبه خبر دادند.

در فراخوان هاى صورت گرفته در سايت هاى اينترنتى، مسيرهاى ميدان ونك، قندى، امام حسين، توپخانه، راه آهن، آزادى، رودكى، صادقيه و كارگر به عنوان محل تجمع و آغاز راهپيمايى روز ۱۸ تير اعلام شده بود.

پليس تمام اين مسيرها را با حضور نيروهاى ضد شورش تحت كنترل شديد امنيتى خود در آورده است ولى به رغم اين حضور گسترده، راهپيمايى دسته هاى پراكنده معترضان به سمت دانشگاه تهران گزارش شده اند.

هلى كوپترهاى نظامى وابسته به سپاه پاسداران هم اكنون بر فراز شهر تهران در پرواز هستند و سيستم تلفن همراه در پايتخت ايران دچار اختلال شديدى شده است.

در روزهاى گذشته امكان ارسال پيام كوتاه از طريق موبايل براى دومين بار ظرف يك ماه گذشته به طور كامل قطع شد.

مجدداً الله اکبر در میدان انقلاب و حمله پلیس به مردم صدای شلیک اولین گاز اشک آور هم شنیده شد از دورتر صدای مرگ بر دیکتاتور هم می آید.یک دختر را در خیابان انقلاب به طرز بدی بازداشت کردند. تا سوار کردن او به ماشین او را روی زمین می کشیدند. چندین نفر بازداشت شدند

درگیری شدید در میدان ونک و استفاده از گاز اشک آور برای پراکنده کردن معترضین - در خيابان كارگر گاز اشك آور شليك شدویک دختر دستگیر شده و كشان كشان وي را به داخل " ون " بردند - تعدادي ديگر نيز دستگير شدند. در اصفهان و تبریز نیز درگیری ها آغاز شده

نیروهای انتظامی ایران به سوی صدها تن از تظاهرکنندگان امروز گاز اشک‌آور پرتاب کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از شاهدان عینی صدها تن از افراد پلیس که بسیاری از آن‌ها لباس مأموران ضد شورش را بر تن دارند امروز، پنج‌شنبه در خیابان‌های نزدیک به دانشگاه تهران مستقر شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها، با وجود تهدید استاندار تهران به برخورد شدید با کسانی که به مناسبت ۱۸ تیر در خیابان‌ها حضور پیدا کنند، صدها تن امروز به منظور برگزاری سالگرد ۱۸ تیر امروز به خیابان‌ها آمده‌اند. شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که صدها نفر از شرکت‌کنندگان در مراسم سالگرد از نقاط مختلف به سوی دانشگاه تهران در حال حرکت هستند و ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن با سر دادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» خواستار پیوستن پلیس به آن‌ها شده‌اند. هجدهم تیرماه، سالگرد حمله نیروی انتظامی و لباس شخصی‌ها به کوی دانشگاه تهران واقع در امیرآباد شمالی است. در پی تحصن اعتراض‌آمیز دانشجویان کوی دانشگاه تهران در اعتراض به توقیف روزنامه سلام، با ورود نیروی انتظامی به این کوی، این تحصن به خشونت کشیده شد. فراخوانی که طی روزهای گذشته از طریق فیس بوک، پست الکترونیکی و سایت‌های اینترنتی منتشر شده، مردم را به «راهپیمایی سکوت» در روز ۱۸ تیر دعوت کرده‌است. مرتضی تمدن، استاندار تهران امروز گفت: «اگر افراد معدودی بخواهند با گوش دادن به فراخوان شبکه‌های ضد انقلاب، تحرک ضد امنیتی داشته باشند زیر گام‌های مردم هوشیار ما له خواهند شد.»

الان 7.20 عصر خیابون پیروزی رژه چند صد نفری نیرو های ضد شورش تا دندان مسلح همراه با اسلحه و خشاب روی جلیقه .ماشین های استیشن که در قسمت بار ماشین ماموران چمباتمه زده و فشرده اماده برای سرکوبی .موتور سوارها مردم را با زور و تحکم پس زده و راه خود را باز می کنند.

ميدون انقلاب به شدت دارن مردم رو کتک مي زنن
سرکوب مردم به شدت وحشيانه است

بنابه گزارش رسیده از تهران ، تعداد زیادی از مردم وجوانان در حال حاضر بسوی میدان آزادی در حرکت هستند .
مردم و جوانان از طرف میدان آزادی و توحید و سایر خیابانها که قصد داشتند به سوی میدان انقلاب بروند و در آنجا اجتماع خود را برگزار کنند با انبوهی از نیروهای سرکوبگر مواجه شدند و راه آنها را سد کردند .گفته می شود مسیر توحید به سوی انقلاب بصورت کامل توسط سرکوبگران بسته شده. مردم و جوانان مسیر خود را عوض کردند و به سوی میدان آزادی در حال حرکت هستند. گزارشهایی حاکی از تجمع مردم در میادین مختلف شهر است. همچنین لحظه به لحظه بر تعداد جمعیت افزوده می شود. اعتراضات بصورت متمرکز نمی باشد بلکه در سطح شهر پراکنده شده است.
جوانان با شعارهایی مانند مرگ بر دیکتاتور و نترسید نترسید ما همه با هم هستیم به اعتراضات خود ادامه میدهند.
نیروهای گارد ویژه ،سپاه پاسداران، بسیج و لباس شخصیها بصورت بسیار گسترده ای در خیابانها تهران حضور دارند. آنها با باتوم وگاز اشک آور بسوی مردم حمله می کنند و مردم را مورد ضرب وشتم خود قرار میدهند.همچنین هلی کوپترهای نظامی بر فراز خیابانهای تهران به پرواز در آمده اند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی ایران، یورش به اعتراضات مردم و مورد ضرب وشتم قرار دادن آنها را محکوم می کند. و از جامعۀ جهانی خواستار حمایت از مردم بی دفاع ایران است.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
18 تیر 1388 برابر با 9 ژولای 2009


۱ نظر:

Unknown گفت...

آیت‌الله منتظری پدر انقلاب اسلامی فرمودند: 
حفظ نظام مقدمه ‌است برای حفظ و انجام دستورات اسلامی. اگر بنا باشد به بهانه حفظ نظام، اقدامات ضد اسلامی انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه اسلام
بسیجیها برادران و پدران ما هستند ‌ای برادر بسیجی‌آیا وجدانا شما قبول دارید رفتار شما به مردم مسلمان ما، رفتار اسلامی هست
چطور این جمهوریه عزیز اسلامی ما دو‌ام خواهد آورد وقتی‌رفتار دولت با مردم مسلمان ما کاملا غیر اسلامی هست