۱۳۸۸ تیر ۱۳, شنبه

نامه خاتمی به شاهرودی


Image and video hosting by TinyPic

سيدمحمدخاتمي از‌هاشمي شاهرودي خواست در روزهاي آخري كه در قوه قضائيه به سر مي‌برد زمينه آزادي نيروهاي سياسي، روزنامه‌نگاران و دانشجويان را فراهم آورد.
خانواده‌هاي زندانيان سياسي روز چهارشنبه به دفتر سید محمد خاتمی، رئيس‌جمهور سابق كشور ايران رفتند تا از او بخواهند براي آزادي فعالان سياسي اخير اقدامي انجام دهد. سيدمحمد خاتمي كه خود نيز از بازداشت فعالان سياسي نگران است، به تلاش‌هاي خود و هم‌طيفانش براي حضور پرشكوه مردم در پاي صندوق‌هاي راي اشاره كرد و گفت: تلاش ما در تمام این مدت دعوت مردم به حضور در صحنه انتخابات بود و احساس‌مان این بود که ما هم جزئی از نظامیم؛ البته با تعریفی که از نظام داشتیم. تعریف ما از نظام جمهوری اسلامي‌ نظامي ‌است که مردم در آن محور و مدارند و بزرگ‌ترین سرمایه آن اعتماد مردم است و وظیفه خطیر حاکمیت صیانت از آراي ‌مردم است.
خاتمي با اشاره به اينكه بازداشت‌هاي اخير خلاف بندبند بخشنامه رئيس قوه‌قضائيه صورت گرفته است،خطاب به دستگاهي كه اين فعالان را دستگير كرده است، گفت: اگر معتقدید جرمي ‌واقع شده است، مکلفید به صراحت قانون، متهم را با رعایت تمام حقوق شهروندی و با ارائه حکم قضایی که دال بر طرح شکایت حقیقی یا حقوقی از وی باشد بازداشت کنید، به او حق انتخاب وکیل بدهید، و آنچه قانون‌اساسی به عنوان حقوق یک شهروند برشمرده برای او فراهم آورید و در دادگاهی صالح به جرمي‌که ادعا شده رسیدگی کنید، نه اینکه به این شکل فله‌ای علاقه‌مندان به نظام و ایران توسط عده‌ای که هیچ‌کس مسوولیت کارشان را به عهده نمي‌گیرد دستگیر شده، تحت فشار قرار گیرند و دستگاه قضایی و اطلاعاتی کشور رسما اظهار بی‌اطلاعی کند؟
رئيس‌جمهور سابق شناسايي مسببان خشونت‌ها و دستگیری‌های غیرقانونی را عامل بازگشت آرامش به جامعه دانست و افزود: بايد در آرامش همه چیز را بسنجیم و ببینیم که چه کسانی شرایط برد برد را برای نظام به باخت باخت تبدیل کردند. وي حوادث اخير را باعث سوء‌استفاده بيگانگان دانست و گفت: «اين حوادث موجب سوء‌استفاده بيگانگان مي شود نه کسانی که مردم را به صحنه فراخوانده و خواهان رسیدگی به اعتراض مردم در فضایی بی‌طرف و مورد اعتماد جامعه هستند.» خاتمي با انتقاد از بازداشت برخي از چهره‌‌هاي نظام اظهار داشت: در فضایی تبلیغاتی که مدام از آن سم به جامعه تزریق مي‌شود چهره‌هایی که همگی سابقه‌ای روشن دارند، با اعمال روش‌های غیرقانونی دستگیر مي‌شوند و هدف پروژه تواب سازی و گرفتن اعترافات بی‌اساس و نمایش‌های تلویزیونی قرار مي‌گیرند.»
خاتمي سپس به توصيف فضاي آرام پرداخت: «فضای آرام زمانی ایجاد مي‌شود که اعتماد مردم جلب شود. همه شما را که مومن، معتقد و دلسوز ایران و جمهوری اسلامي ‌هستید به صبر دعوت مي‌کنم. هیچ کار درستی به نتیجه نمي‌رسد مگر با صبر و تحمل. به خدا توکل کنید و با تمام توان از مسیرهای قانونی حق مسلم خود را مطالبه نمایید.»
رئيس بنياد باران به خانواده بازداشتي‌ها اطمينان داد كه از هیچ کوششی فروگذاري نخواهد کرد و اظهار امیدواري كرد كه مجموعه نیروهای نظام با تدبیر و دلسوزی و عقلانیت این اعتمادسازی را جدی بگیرند و امیدوارم آیت‌الله شاهرودی در ماه‌های آخر مسوولیت‌شان در قوه‌قضائیه با اعمال مسوولیت سریع و قاطع زمینه آزادی عزیزانتان و جلوگیری از ادامه این خشونت‌ها را فراهم آورده و باقیات‌الصالحاتی برای خود به جای گذارند.

روزنامه اعتماد ملی


هیچ نظری موجود نیست: