۱۳۸۸ خرداد ۳۰, شنبه

«اعتراض‌ها به زودی فروکش نمی‌کند»

Image and video hosting by TinyPic



رادیوفردا : تحولات مربوط به انتخابات رياست جمهوری ايران و ناآرامی‌های بعد از آن همچنان در صدر اخبار رسانه‌های خبری جهان قرار دارد.
هفته‌نامه تايم در گزارشی در سايت اينترنتی خود با اشاره به تحولات اخير در ايران از آيت الله خامنه‌ای، محمود احمدی‌نژاد، ميرحسين موسوی، محمد خاتمی، هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، آيت الله منتظری، علی لاريجانی، محمد علی جعفری (فرمانده سپاه) و احمد جنتی (دبير شورا نگهبان) به ترتيب به عنوان ده بازيگر اصلی و تاثير گذار در مبارزه قدرت در ايران نام برده است.
به نوشته تايم در حالی که رهبر ايران از محبوبيت و جايگاه علمی آيت الله خمينی بی‌بهره است سعی می‌کند، با حمايت از بنيادگرايان قدرت خود را در ايران تثبيت کند.
هفته‌نامه اشپيگل آلمان در باره ناآرامی‌های ايران نوشته است، بسياری از کارشناسان بر اين باور هستند که دامنه اعتراض‌ها در ايران نسبت به نتايج انتخابات به اين زودی فروکش نخواهد کرد و حتی ممکن است اين اعتراض‌ها به شدت گسترش يافته و پايه‌های قدرت آيت الله‌ها را در ايران به لرزه درآورد.
همچنين شبکه خبری سی‌ان‌ان آمريکا نيز با اشاره به سخنان روز جمعه علی خامنه‌ای در دانشگاه تهران در سايت اينترنتی خود نوشته است، دانشگاه تهران همان‌جايی است که در جريان انقلاب سال ۱۹۷۹ و همين‌طور در طول اعتراض‌های دانشجويی در سال ۱۹۹۹ نقش محوری ايفا کرده است.
سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود با اشاره به سخنان خامنه‌ای که گفته بود، تسليم فشارهای خيابانی نخواهد شد، آورده است، نوشته است، در اين ميان کشورهای عربی با دقت تحولات ايران را زير نظر دارند.
در بخش ديگری از اين گزارش آمده است، روزنامه عربی زبان الشرق الاوسط که در لندن منتشر می‌شود، نوشته است، تحولات ايران نمايانگر آن است که ناآرامی‌ها در اين کشور در ابتدای راه خود است و همچنان ادامه خواهد داشت.
الشرق الاوسط می‌نويسد:« بحران جاری در ايران به مراتب پيچيده تر از شمارش آرا است و اين درگيری‌ها به منزله رويارويی پايه‌های انقلاب ايران با يکديگر است.»
همچنين روزنامه عربی الحيات در تحليلی در باره تحولات و ناآرامی‌های ايران اين پرسش را مطرح کرده است که «آيا اصولاً تظاهرکنندگان ايرانی در دنيای آيت‌الله‌ها صاحب رای شناخته می‌شوند يا خير.»
روزنامه القدس عربی هم در اين باره نوشته است، تظاهرات مخالفان در ايران نشان دهنده آن است که اين کشور در حال تغيير است. در حالی که طرفداران موسوی از می‌خواهند بدانند رای آنها چه شده است، طرفداران متعصب احمدی‌نژاد گوش به فرمان رهبر مذهبی هستند.
روزنامه استاندارد چاپ اتريش با اشاره به اظهارات روز جمعه آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه تهران نوشته است، ظاهراً بسياری از طرفداران رژيم با استفاده از اتوبوس از گوشه و کنار به دانشگاه تهران منتقل شده بودند. استاندارد می‌افزايد، در حالی که ميرحسين موسوی سرگرم بررسی اقدامات بعدی خود است، «کارشناسان به اين نتيجه رسيده اند که هيچ گاه نتيجه‌ای از انتخابات وجود خارجی نداشته است، چرا اصولاً شمارش آرايی در کار نبوده است.»



هیچ نظری موجود نیست: