۱۳۸۸ خرداد ۳۰, شنبه

هشداره اوباما به سران رژیم

Image and video hosting by TinyPic


اوباما: حكومت ايران اقدامات خشن و ناعادلانه علیه مردم را متوقف كند

باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا، روز يكشنبه از حكومت ايران خواست تا اقدامات «خشن و ناعادلانه» عليه معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى را متوقف كند.

آقاى اوباما در يك هفته گذشته بارها در باره حوادث ايران كه پس از اعلام نتايج انتخابات روز ۲۲ خرداد بوقوع پيوسته است سخن گفته ولى از ابراز سخنانى كه نشانه دخالت در امور ايران باشد خوددارى كرده است.

وى در بيانيه اى گفت: «ما از رهبران ايران مى خواهيم كه همه اقدامات خشن و ناعادلانه عليه مردم خود را متوقف كند.»

باراك اوباما تاكيد كرد: «حكومت ايران بايد درك كند كه جهان نظاره گر آن است. ما براى هر بيگناهى كه جان خود را از دست مى دهد عزادار خواهيم بود.»

رييس جمهور آمريكا افزود: «حقوق جهانى مربوط به اجتماعات و آزادى بيان بايد محترم شمرده شود و آمريكا در كنار كسانى كه خواهان اين آزادى ها هستند ايستاده است.»

گزارش خبرگزارى ها حاكى است كه باراك اوباما براى بررسى تحولات مربوط به ايران در كاخ سفيد با مشاوران خود ديدار كرده است.

وى در بيانيه خود گفته است: «سركوب ايده ها نمى تواند آنها را از بين ببرد.»

به گفته آقاى اوباما، «مردم ايران در نهايت در باره اقدامات حكومت شان قضاوت خواهند كرد. اگر حكومت ايران خواهان احترام جامعه بين المللى است بايد به جايگاه مردم خود احترام بگذارد و با رضايت آنها حكومت كند، نه تهديد.»

وى با نقل قول از مارتين لوتركينگ، رهبر جنبش مدنى آمريكا، گفت: «هلال اخلاق جهانى طولانى است ولى آن در برابر عدالت تعظيم كرده است.»

آقاى اوباما اظهار داشت: «من به اين مسئله اعتقاد دارم. جامعه جهانى به اين موضوع باور دارد. و اكنون، ما شاهد خواسته عادلانه مردم ايران هستيم و نظاره گر آن خواهيم بود.»

اين سومين بار است كه رييس جمهور آمريكا ظرف يك هفته گذشته در باره تحولات مربوط به ايران اظهار نظر مى كند و بر خلاف جرج بوش، رييس جمهور سابق اين كشور، محتاطانه تر موضعگيرى كرده است.

موضع آقاى اوباما از سوى جمهريخواهان كه خواهان واكنش قاطعانه ترى در باره جمهورى اسلامى ايران هستند با انتقاد روبرو شده است ولى رييس جمهور آمريكا مى گويد كه نمى خواهد آمريكا متهم به دخالت در امور داخلى ايران شود.

ایرانیان در سراسر جهان همبستگی خود را با معترضین در داخل کشور نشان می دهند

هزاران نفر در اروپا و آمریکا روز شنبه برای نشان دادن همبستگی خود با معترضین در ایران جمع شدند.

در خیابان های هامبورگ، در آلمان، بیش از یک هزار نفر در اعتراض به انتخاب دوباره محمود احمدی نژاد راه پیمایی کردند.

برخی از تظاهر کنندگان روبان های سبز به سرها و بازوهایشان بسته بودند و عکس های معترضین مجروح را حمل می کردند، در حالی که دیگران پرچم ها وایران و پلاکاردهایی را که روی آنها نوشته شده بود «رای من کجاست؟» در دست داشتند.

در فرانسه، هزاران نفر در شمال پاریس، در اجتماعی که شورای ملی مقاومت ترتیب داده بود جمع شدند.

معترضین خواهان استقرار یک دمکراسی سکولار در ایران بودند.

در واشنگتن، نیویورک و لوس آنجلس نیز ایرانیان مقیم آمریکا تظاهراتی به حمایت از گروه های مخالف در ایران برپا کردند.

صدای آمریکا

هیچ نظری موجود نیست: