۱۳۸۸ خرداد ۳۰, شنبه

به جای کشتار مردم به اراده آنان احترام بگذارید

Image and video hosting by TinyPic



Image and video hosting by TinyPic


میلیون ها شهروند معترض به نتایج انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری که اعتراضات مسالمت آمیز و بی سابقه خود را از شنبه مورخ 23 خردادماه در اقصی نقاط کشور آغاز نموده اند کماکان به اعتراضات خود علیرغم سیاست سرکوب دولت ادامه میدهند.

حکومت ایران که موظف به پاسخگویی و شفاف سازی در خصوص نتایج انتخابات و تکریم به خواست و اراده مردم است نه تنها تاکنون پاسخگویی را در اولویت کار خود قرار نداده بلکه با زیرپا گذاردن اصول اولیه و تمامی سازکارهای مشروع نظام مردمسالار به تهدید و برخورد با معترضین روی آورده است.

اخلال و جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات و اخبار، سوء استفاده از رسانه ملی، سوء استفاده از قدرت و نقض قانون، دستگیری دهها فعال سیاسی و مدنی برجسته و همچنین صدها شهروند معترض از یک سو و از سوی دیگر به گلوله بستن مردم بی دفاع عملا اثری از جامعه مدنی و ارکان دموکراسی باقی نگذاشته است.

حجم عظیم بازداشت ها، احضار و تعقیب ها، توقیف نشریات، اخراج خبرنگاران خارجی، فیلتر و حملات اینترنتی به رسانه های گزارشگر، محدود ساختن بی سابقه امکان تماس و گردش اطلاعات عملا ساده ترین اشکال فعالیت مدافعان حقوق بشر را دشوار ساخته است.

موضوع حقوق بشر فارغ از مسائل سیاسی به گواه معاهدات و مقاوله نامه های جاری محدود به مرز و چارچوب نمی شود بلکه امری جهانشمول و دفاع از آن بر عهده هر وجدان بیدار است. این مجموعه که خود نیز همچون بسیاری ازنهادهای مدنی مستقل دیگر برای فعالیتهای خود در روزهای اخیر با مشکلات عدیده ای بنا به سیاست جدید حکومت ایران روبه رو بوده. سکوت در قبال آنچه که در ایران میگذرد را عملا بی اعتنایی به حداقل اصول حقوق بشری قلمداد میکند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ضمن اینکه اعتراض و تجمع را حق مردم بنا به اصل 27 قانون اساسی که صریحاً عنوان میدارد "تشکيل اجتماعات و راه‏پيمايي‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مباني اسلام نباشد آزاد است" و همینطور میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که مورد پذیرش دولت ایران قرار گرفته است می داند مسئولیت خشونت ها و کشتار مردم بی دفاع را تنها بر عهده دولت ایران و سیاستهای غیرقابل قبولی که در پیش گرفته است میداند.

ضمن محکوم کردن کشتار مردم غیرنظامی، این مجموعه خواستار توجه ویژه رسانه های جمعی، جامعه بین الملل و نهادهای مدافع حقوق بشر به وضعیت کنونی ایران است و به جد از دولت ایران میخواهد با تغییر سیاستهای خود ضمن احترام به حق اعتراض مردم به استفاده بی حد و حصر از خشونت پایان دهد.



دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران


تهران - 30 خردادماه 1388

http://iranbbb.org/44891.htm

هیچ نظری موجود نیست: